Souvenirer

Jaha, och så var det snö. Kan någon förklara hur det från sommar blev vinter helt plötsligt? Min allergi är i full blom och jag måste få något recept, annars tynar jag ihop till en snörvlig, rödögd hög och går i ide under alla vårar från och med nu.

Men jag ska inte klaga, sommaren är på väg och 9:an är snart slut. Det jag skulle skriva om är två underbara saker jag fick med mig hem ifrån Tanzania.

Tyckte vi behövde en GIF

Den första är de här dansanta Mentosarna. Jag har inte sett dem tidigare i så smått format och nu har jag i smakerna jordgubb, apelsin, lime och coca-cola. Underbart!

Men min nästa souvenir är ännu bättre. När vi åkte från Serengeti till Lake Manyara fick vi  punktering. Inte så kul med den gassande solen, och dessutom på en smal väg. I ett vattendrag bredvid fångade någonting min uppmärksamhet: En magisk sten. På riktigt. När den är i skugga ser den ut som en helt vanlig sten, men när solen lyser på den glittrar den sjukt mycket och om man håller i den blir man alldeles glittrig om händerna. Ungefär som jag när jag har min foundation på mig.

Så, fredagens tips är att ta med sig någonting när du är hemifrån. Oavsett om det är Luleå eller Amazonas, och det är faktiskt lite extra speciellt om man hittar den själv och inte köper den i turistfällan.

Nu ska jag skriva på en jätterolig uppsats eftersom vår SO-lärare älskar att ge oss jättestora uppsatser som alla skjuter upp tills det är alldeles för sent. Ses!

Kommentera

