Serengeti

Så, efter en kort sjukdom (igen) fortsätter jag reportaget. Vart var jag på väg…?

Efter att ha packat med lite picknick fortsatte vi ner mot Serengeti. Extremt gropiga vägar, men jag vande mig. Efter några mil stötte vi på trafikstockning.

Jag har valt att inte ta med alla bilder från alla mil dit, men jag kan berätta att det var djur ÖVERALLT! Jag trodde inte det var så många djur i det fria i Tanzania, precis som det inte är så ofta man ser en björn i Sverige om man inte är på Kålmården.

När vi kom in till Serengeti var helt plötsligt var alla djur borta. Eller, de gömde sig i det plötsliga höga gräset. Det var ruskigt torrt, och sanden fastnade överallt.

Nu fattades bara en ur ”The Big Five”, den enda jag inte hade sett, och kanske även min favorit: Leoparden. Vi körde genom dammet mot ett ”korv-träd” (ni förstår senare) långt bort. Och sen bara var den där, som om den alltid varit där och väntat, bara någon meter från vägen, kanske två meter upp.

En liten evighet senare, när vi till slut hade gått med på att åka vidare, skrattade vår guide och pekade. En till!

Och nästa dag…

Dagen därpå åkte vi en morgontur istället. Efter att ha sett två bufflar några meter ifrån vår ”lodge” såg vi två söta krabater som man så oförskämt döpt till Dick-Dick. De var så söta, jag dog nästan!

De här var också söta…

Sedan vinkade lejonen hejdå och vi åkte till en sjö relativt nära Ngorongoro. Där var det ett fint hotell, men det var mest naturen och inte djuren som var intressant där, så den blev inte bra på kort.

Alltså: Ngorongoro, djurtätt, men lite mer bilar (även under lågsäsong). Serengeti: Lejonkungen, längre avstånd, torrt, men har du en bra guide kan du se typ alla djur du vill. Savannernas savann. Lake Manyara: Fin natur, men lite färre djur och väldigt liten yta.

Hoppas du har uppskattat min lilla tillbakablick, för det har jag. Tack gode gud för Photoshop och RAW-format. Jag har hur mycket bilder som helst kvar, de kanske dyker upp någon annan gång. Syns snart!

1 comment
  1. camarine said:

    älskar tolvan!!!!!!

Kommentera

