April, april!

Oj, vad jag upprepar mig i mina rubriker…
I veckan har en ny gäst anslutit sig på fönsterkarmen.

Veckans tips består av tre böcker, i okronologisk ordning.

Sushi för nybörjare av Marian Keyes. Med tre huvudpersoner och Keyes är som vanligt en sjukt duktig författare, och även om historierna kan verka banala får hon dem spännande – Som det vore action. Hon har också ett distanserat och ironiskt sätt att skriva om varon, något i alla fall jag kan behöva när det känns som världens undergång.

Tusen Strålande Solar av Khalen Hosseini. En hemsk och fantastisk bok på samma gång med två huvudpersoner. På baksidan står det att den handlar om ”oförsonlig tid, en osannolik vänskap och en större kärlek än livet självt.” Jag skulle säga att den handlar om två kvinnors kamp om råttvisa.
(Det var förresten den här boken den första texten i årets muntliga nationella prov i svenska kom ifrån.)

Generation A av Douglas Coupland. Herrejesus vad bra den är! Engelskan är relativt enkel och förståelig (d.v.s. utan slanguttryck och dialekter eller komplicerade, långa ord… för det mesta.) En science-fiction som är väldigt skruvad och speciell, men jag fastnade i den. Inte mindre än 5 huvudpersoner som man turas om att läsa som. Jag erkänner att jag valde boken efter omslaget, trots att man inte ska det…

Just nu ska jag försöka läsa igenom Boktjuven av Markus Zusak, för den ska tydligen vara jättebra. Har inte hört någonting dåligt om den faktiskt. Ha en bra helg!

P.S. Igen samling i morgon, men ett inlägg på söndag istället. D.S.

Kommentera

