Tusen Strålande Solar ++++

Khaled Hosseini
Drama/Romantik

Jag har nu läst ut ännu en bok! Den handlar om två kvinnor, Mariam och Laila, som bor I Afghanistan och får vara med om hur landet förändras när regeringar byts ut.
Jag kom inte på någon annan bra kort sammanfattning. Förlåt.

Redan första gången jag läste boken fick jag ont i magen. Jag funderade på att lägga den på nattduksbordet och sluta läsa, men min svenskalärare som tipsat mig om boken lovade att den inte bara skulle vara mörk och dyster. Såhär i efterhand håller jag med, även om jag måste medge att den mest var dyster. Men den behöver faktiskt inte vara dålig för det! Dessutom slutade den lyckligt och en aning vemodigt, så man mår bra efter att ha slagit ihop boken för sista gången.
Vissa författare kan på något sätt trollbinda och göra så att det känns som om man har en personlig relation till huvudkaraktärerna. Oavsett längd på boken känns det som om man har följt med hela deras liv,  och så är det med den här boken. När jag ser tillbaka på den tid då jag har läst boken känns det som om jag har läst väldigt mycket på väldigt kort tid, för tro det eller ej, men två liv ryms på dessa 402 (om man bara räknar med själva berättelsen) sidor.
Den här boken är verkligen värd att läsa, med både ett bra språk och bra handling!

Kommentera

